Obecny kryzys wywołany pandemią COVID-19 wymaga wiele od pracowników. Zwłaszcza gdy część pracowników choruje bądź nakład pracy wzrasta w krótkim czasie. Aktualna sytuacja wymaga wiele również od tych grup zawodów, w których pracownicy muszą pozostawać do dyspozycji pracodawcy w określonych terminach, ponieważ mogą zostać wezwani do pracy w każdej chwili. To poświęcenie i zaangażowanie jest godne pochwały. Niemniej ważne jest to, by wszyscy pracownicy pozostawali zdrowi i byli w stanie zachować pełną gotowość do pracy przez długi czas. Jak jednak zapewnić, że wszyscy pozostaną zdrowi i sprawni tak długo, jak to możliwe, i nie będą przepracowani? Dajemy Ci 7 złotych wskazówek, aby to umożliwić.
Pozostając do dyspozycji możesz – jeśli pracodawca uzna to za konieczne – zostać wezwany do pracy. W czasach kryzysu wielu z tych pracowników jest wręcz wymaganych. Pracownik musi być gotowy nie tylko na pracę przez określoną liczbę godzin, ale również o każdej porze dnia lub nocy. Dlatego bardzo ważne jest, aby czas odpoczynku mógł być wykorzystany tak efektywnie, jak to możliwe.
Wskazówka 1 – Pozostawanie do dyspozycji przez maksymalnie dwie noce z rzędu
Zalecamy by pracownicy byli wysyłani do pozostawania do dyspozycji w zespołach, na jedną bądź maksymalnie dwie noce z rzędu. W ten sposób zespoły rotują zachowując względną równowagę między czasem pracy a czasem odpoczynku.
Wskazówka 2 – Ustal priorytet pracy
Zalecamy koncentrowanie zdrowych pracowników na niezbędnej pracy, która nie może czekać. Oczywiście w przypadku pracowników, którzy zostali wezwani do pracy w nocy, zalecamy, aby nie powierzać im ruchomej pracy. Warto również upewnić się, że pracownicy odpoczywają w ciągu dnia, aby byli efektywni podczas kolejnej przypisanej im dyspozycji.
Wskazówka 3 – Tymczasowe wieczorne zmiany
Jeśli oczekuje się, że pracownicy będą wykonywać nadprogramowe obowiązki podczas pozostawania do dyspozycji w nocy, dobrze jest, aby tymczasowo wprowadzić dodatkową wieczorną zmianę. Dzięki temu, zmiana która przychodzi na nocną dyspozycję będzie mogła wykonywać swoją pracę w najlepszej formie. Dodatkowa wieczorna zmiana odciąży w tym czasie resztę pracowników.
Wskazówka 4 – Rozmieszczenie personelu z innych działów
Sprawdź, czy możesz wysłać na pozostawanie do dyspozycji również pracowników z innych działów (w tym biura, personelu, itp.). W ten sposób zmniejszysz częstotliwość dyspozycji dla stałego zespołu, dzięki czemu pracownicy będą również bardziej dostępni podczas swojego podstawowego grafiku czy podczas zmian wymagających specjalistów.
Wskazówka 5 – Transfer informacji
Zalecamy zapewnienie odpowiedniego transferu informacji pod koniec nocy tak, aby pracownicy przed upływem czasu, w którym pozostają do dyspozycji pracodawcy zostali poinformowani o tym, że nie będą potrzebni. Dzięki temu pracownicy nie będą niepokojeni w ciągu dnia i będą mogli spokojnie odpoczywać.
Wskazówka 6 – Dyspozycja weekendowa
Jeśli pracownicy zostali wyzanaczeni do dyspozycji przez cały weekend to może być trudno zachować ich odpowiedni odpoczynek – szczególnie kiedy muszą pozostawać pod telefonem. Zalecamy podzielenie weekendowej dyspozycyjności na cztery zmiany 12-godzinne, w których dwóch pracowników będzie na zmiany przejmowało dyspozycję.
Wskazówka 7 – Zminimalizuj kontakt fizyczny
Podczas kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 główna rada brzmi: „Zostań w domu, chyba, że …”. Radzimy postępować zgodnie z tą radą również w sprawie wysyłania pracowników do dyspozycji, a zatem pozostawania również pod telefonem w domu. Upewnij się, że masz jak najmniej kontaktu fizycznego ze współpracownikami lub klientami.
Zmęczenie, które ma znaczenie Badania wykonane w ciągu ostatnich 25 lat jasno wskazują, że skumulowane zmęczenie w połączeniu pracą zmianową,…
Dlatego właśnie planista to ktoś, kto spełnia wiele różnych zadań. To ktoś, kto doradza i wspiera kierownictwo przy organizacji pracy…
Nie przekonaliśmy Cię? Zmiana nawyków żywieniowych podczas pracy w godzinach nocnych może spowodować zwiększenie czujności o 25%. Na nocnych…