Szkolenie pracowników dla konkurencji?

Co się może stać, jeżeli nie będziesz szkolił pracowników?

Z holenderskich badań wynika, że ponad połowa pracowników (55%) uważa, że pracodawcy są bardzo powściągliwi, jeżeli chodzi o inwestowanie w system szkolenia swoich pracowników, gdyż obawiają się, że będą ich szkolić dla konkurencji. Powstaje zatem zasadne pytanie, czy założenie takie jest prawdziwe? Z pewnością dobrze by było, gdyby pracodawcy zdecydowali się dbać o ustawiczną edukację swojego personelu bez oglądania się na możliwość odejścia i ich dalszej kariery zawodowej.

Zamiast myśleć o tym, co mogłoby pójść nie tak przy inwestowaniu w edukację swoich ludzi, powinieneś jako pracodawca zadać sobie raczej pytanie – jakie są korzyści z inwestowania w rozwój pracowników? Poniżej przedstawiono niektóre zalety, z perspektywy zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

Korzyści dla pracodawcy

Produktywność wykształconych pracowników jest wyższa

W szybko zmieniającym się świecie dla różnych branż koniecznością jest bycie na bieżąco z tendencjami, jakie zachodzą na danym rynku. Tam, gdzie wcześniej w fabryce lub firmie produkcyjnej czynności realizowała rzesza robotników pracując przy taśmie produkcyjnej, dziś tę samą pracę wykonują maszyny kontrolowane przez operatora. Krótko mówiąc, rodzaj pracy podlega ciągłym zmianom, a tym samym zmieniać się muszą wymogi w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności. Wykształcenie jest konieczne do zwiększania produktywności, stałego transferu wiedzy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych a także stanowi nieodzowny warunek wygrania walki z konkurencją.

Silna pozycja w walce o talenty

Firmy inwestujące w pracowników wydatnie wzmacniają swoją pozycję na rynku pracy w stosunku do konkurencji. Są w stanie przyciągnąć najlepszych ludzi i związać ich ze sobą na dłużej. Zwiększa to potencjalny rozwój i innowacyjność samej organizacji. Znanymi przykładami są amerykańscy giganci z Doliny Krzemowej, jak Google, Apple, a z bliższych nam ASML i Coolblue. Także Richard Branson chętnie inwestuje w pracowników swojej firmy Virgin. Jego dewizą jest: „Trenuj ludzi na tyle dobrze, by mogli odejść, traktuj ich wystarczająco dobrze, by nie chcieli tego robić”.

Mniejsze ryzyko przedsiębiorcy

Zatrudnialność czyli employability to możliwość zdobycia lepszego stanowiska niż obecne. Uwaga poświęcana ustawicznej edukacji powoduje, że stałe inwestowanie w nowe umiejętności jest dla pracodawcy i pracownika czymś normalnym. Tak tworzy się elastyczność pozwalającą na uchwycenie nowych szans na rynku i na zapewnienie firmie ciągłości.

Korzyści dla pracowników

Stała atrakcyjność dla pracodawcy

Rozwój technologiczny powoduje, że wiedza i umiejętności, które były wartościowe dawniej, obecnie są niewystarczające. Przykładem może być obsługa systemu płacowego, gdzie oprogramowanie przejęło dużą część pracy ręcznej. A także nowoczesne metody leczenia szpitalnego przy pomocy wykwalifikowanego sprzętu medycznego i użycia najnowszych technologii informatycznych. Bez dodatkowych szkoleń pracownicy mogą stać się zbędni. Ciągłe doskonalenie zawodowe oraz zdobywanie nowej wiedzy i podnoszenie swoich umiejętności pomaga im pozostać ważnymi dla firmy i zwiększa ich zatrudnialność.

Zadowolenie z pracy

Szkolenia mogą motywować do dalszego samorozwoju i zwiększać zadowolenie z wykonywanej pracy. Dzieje się tak na przykład poprzez osobiste ambicje lub dzięki powstaniu bezpieczeństwa finansowego pracownika, jego radości z miejsca i stanowiska pracy lub uznania w oczach swoich kolegów i samych klientów.

Sytuacja win-win. Nie ma przegranych?

Czy dokształcanie pracowników niesie ze sobą tylko korzyści? Edukacja jest ważna, ale na pewno nie rozwiąże wszystkich możliwych problemów, z jakimi spotykamy się w miejscu pracy. Na pewno w dobrych okolicznościach i przy odpowiednim systemie motywacyjnym oraz atrakcyjnym programie szkoleń można dużo wygrać. Pomyślmy o stworzeniu takiej kultury pracy i zatrudnienia, w której czymś normalnym jest, by na przykład po szkole średniej kontynuować naukę w oparciu o odpowiedzialność dzieloną pomiędzy pracodawców i pracowników oraz o programach nawiązujących do aktualnych potrzeb rynku i możliwości pracowników.

Zobacz także

Pięciogwiazdkowy pracodawca? Daj się ocenić

Proste? Nie do końca. Trudno bowiem oczekiwać od oceny wystawianej z założenia w sposób impulsywny, że jest rzetelna i wygenerowana…

dbanie o pracowników
Dbanie o pracownika się opłaca.

Dołączenie 15 lat temu do Unii Europejskiej (UE) okazało się być przełomowym momentem dla gospodarki naszego kraju. Jeśli weźmie się…

7 cech dobrego planisty

Dlatego właśnie planista to ktoś, kto spełnia wiele różnych zadań. To ktoś, kto doradza i wspiera kierownictwo przy organizacji pracy…